Voor mij als styliste draait alles om de klanten van Miss Mary | Miss Mary of Sweden
Overslaan en naar de inhoud gaan
Refunded Returns

Voor mij als styliste draait alles om de klanten van Miss Mary

Hoe is het om te werken als ontwerpster van lingerie? Deze week hebben we in de blog een ontmoeting met Marie-Louise Asphäll, styliste en patroonmaakster bij Miss Mary, die laat zien wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen van een nieuwe collectie. Verder zijn we benieuwd of zij ook persoonlijke favorieten heeft in de collectie. Antwoorden op deze vragen en nog veel meer leest u in ons diepte-interview.

Als u de laatste jaren een beha van Miss Mary hebt gekocht is de kans groot dat die is ontworpen door Marie-Louise Asphäll, die al bijna 10 jaar bij ons werkt. Samen met haar collega’s Anne Nero en Ing-Marie Axelsson die ook styliste en patroonmaakster zijn op ons hoofdkantoor in Borås, is zij verantwoordelijk voor al onze nieuwe collecties. Een hecht drietal en fantastische collega’s voor ons allemaal. Daarom begaven we ons naar de ontwerpafdeling om een praatje te maken met Marie-Louise en om te zien wat er eigenlijk nodig is voor het ontwerpen van een kwaliteits-beha.


Marie-Louise met twee van haar persoonlijke favorieten uit de collectie van Miss Mary.

HOE ZIET EEN TYPISCHE WERKDAG ER VOOR JOU UIT?
Ik test een of meer kledingstukken op een collega of op een van de vrouwen die op verzoek bij ons komen passen. Als het kledingstuk niet zit zoals we willen, breng ik de noodzakelijke veranderingen aan en knip ik een nieuw exemplaar in dezelfde maat, dat ons naai-atelier dan in elkaar zet. Als het goed zit, ga ik naar de computer om de volgende cupmaat te construeren. We zijn als stylistes/patroonmaaksters met zijn drieën en hebben elk een aantal modellen waar we tegelijk aan werken.

”In mijn werk als styliste draait alles om de klanten van Miss Mary.”

WAT IS HET LEUKSTE IN JOUW WERK?
Dat is moeilijk te zeggen want alle onderdelen zijn leuk. Alle opdrachten hebben een duidelijk begin en eind, elk kledingstuk en elke collectie is een afzonderlijk project. Het creëren van een nieuwe collectie is een uitdaging en stelt hoge eisen. We doen inspiratie op en verzamelen ideeën en stellen dan een collectie samen waarvan we denken dat de klant die wil kopen. Alles wordt meegewogen, materiaalkeuze, matenreeks, modeltype enz. Het werken aan de pasvorm is ook een leuk proces. Dat begint als de proeffoto’s klaar zijn. Op onze afdeling werken we heel nauw samen. Het is belangrijk dat je elkaar feedback geeft want het gaat erom dat we tot het beste resultaat komen. Het is heerlijk om ergens te werken waar je geen last hebt van grote ego’s. Het is niet ‘ik’ en ‘mijn’ maar altijd ‘wij’ en ‘ons’. Een fantastisch gevoel.

WAT DEED JE VOORDAT JE BIJ MISS MARY GING WERKEN?
Ik studeerde ontwerptechniek aan de Internationale Textielhogeschool in Borås. Daarna volgde ik een eenjarige basisopleiding modeontwerpen aan diezelfde hogeschool. Daarvoor woonde ik in Stockholm waar ik enkele jaren een eigen naaiatelier had. Ik heb ook een opleiding gevolgd voor coupeuse van dameskleding. Behalve in de modebranche heb ik ook met inrichting gewerkt, o.a. als redactieassistent voor inrichtingstijdschriften en als freelance-woninginrichter.

”Het is niet ‘ik’ en ‘mijn’ maar altijd ‘wij’ en ‘ons’.”

HET IS NIET GEBRUIKELIJK OM TEGELIJK ALS STYLISTE EN ALS PATROONMAAKSTER TE WERKEN. WAT IS HET VOORDEEL OF DE GROOTSTE UITDAGING OM DEZE TWEE BEROEPEN IN ÉÉN BAAN TE VERENIGEN?
Het voordeel is dat we het hele proces beheersen en begrijpen. Als styliste heb je een grote voorsprong als je ook patronen kunt tekenen en een pasvorm kunt maken. Je weet welke coupes het goed doen op het lichaam. Dat is erg belangrijk als je kleding maakt die dicht tegen het lichaam aan zit en die lifting en steun moet geven. Het is ook erg leuk als je je idee helemaal kunt volgen, van tekening tot in elkaar gezet kledingstuk. Het enige nadeel is dat je bij het ontwerpen misschien wat minder uitbundig bent omdat we altijd in ons achterhoofd hebben hoe de kleding tijdens de productie moet functioneren, zoals dat de kleding ook geschikt moet zijn voor productie in grote maten. Tijdens het ontwerpen houd je je misschien onbewust in door de denken ”nee, deze coupe werkt niet in combinatie met dit materiaal”. Je bent al technisch aan het denken terwijl je nog in het creatieve proces zit. Als je een patroonconstructie maakt voor kleding van een andere styliste is vanzelf de uitdaging groter om een oplossing te vinden, het moet gewoon kunnen. Ik ben heel dankbaar dat ik deze twee onderdelen in mijn werk kan verenigen. Ik houd ervan om mezelf uit te dagen en op deze manier wordt het nooit eentonig.

”Het is leuk om kleding helemaal te volgen, van idee tot proefmodel in alle maten. ”


Marie-Louise, Anne en Ing-Marie, stylistes en patroonmaaksters bij Miss Mary.

JULLIE ZIJN ALS STYLISTES/PATROONMAAKSTERS MET ZIJN DRIEËN HIER OP DE ONTWERPAFDELING VAN MISS MARY, MAAK JE ALTIJD DE PATRONEN BIJ JE EIGEN ONTWERPEN OF WISSELEN JULLIE DAT AF?
We ontwerpen een aantal modellen die we daarna verdelen in twee collecties en dan kunnen we niet sturen hoeveel modellen we krijgen per collectie (we werken aan meerdere collecties tegelijk), dan werken we met elkaars modellen. Dat is net zo leuk. Het is leuk om aan kleding te werken en om die helemaal te volgen, van idee tot proefmodel in alle maten, maar het is ook belangrijk om opmerkingen en feedback over je werk te krijgen van iemand anders. Het is geven en nemen. Zonder prestige. We werken nauw samen en bij het passen van onze modellen staan we meestal allemaal in de paskamer om te kijken en te beoordelen. Daar vullen we elkaar goed aan en dat maakt het werk zo plezierig. Je krijgt het beste van twee werelden.


Het materiaal is heel belangrijk, niet alleen voor het gezicht maar ook voor de functie.

WAAROM IS HET ZO MOEILIJK OM EEN PATROON VOOR EEN BEHA TE MAKEN? BEN JE OOIT UITGELEERD?
We werken met precisie op de millimeter. We maken patronen en knippen modellen die onze coupeuses daarna in elkaar zetten. We werken nauw samen. Textielmaterialen gedragen zich op verschillende manieren als ze aan elkaar worden genaaid, dus ook als het patroon klopt kunnen na het naaien aanpassingen nodig zijn om te zorgen dat het bepaalde model met het gekozen materiaal helemaal goed is. Dat geldt ook bij het construeren van patronen. We kunnen niet zo maar een model kopiëren in nieuwe materialen. Meestal zijn er veranderingen in het patroon nodig en moet een nieuwe pasvorm worden gemaakt. Maar uitgeleerd, nee, dat ben je nooit.



Het graderen van beha-maten is precisiewerk.

HOE VAAK ZIE JE JE CREATIES OP LEVENDE MENSEN?
Elke dag! In elk geval op de dagen waarop we kleding passen en dat doen we bijna dagelijks. Als we nieuwe modellen ontwerpen werken we altijd met de pasvorm op een levende persoon. We werken nooit met een paspop! We ontmoeten veel vrouwen die hierheen komen als testmodellen als we nieuwe collecties ontwikkelen. Verder is het belangrijk om te zien hoe de beha zit op zo veel mogelijk verschillende typen lichamen. Ook op twee vrouwen met dezelfde maat ziet de beha er verschillend uit. Het is een kwestie van evenwicht. Elke keer als we een proefsessie hebben zijn we alledrie aanwezig in de paskamer en kijken hoe het eruitziet. De beha moet even comfortabel aanvoelen en er even mooi uitzien in alle maten. De vrouwen mogen de kleding ook meenemen en gebruiken, slijten en wassen zoals ze gewend zijn. Soms bellen ze op en vertellen hoe het gaat of dat het ergens schuurt en dan veranderen we iets in de constructie.

Er werken hier op ons kantoor in Borås zo’n 20 vrouwen en van allemaal kennen we de beha-maat. Bijna allemaal dragen ze nieuwe modellen om ze te testen. Het gebeurt regelmatig dat iemand hier op kantoor zijn trui omhoogtrekt om commentaar te geven over de beha die ze draagt. Dat is voor ons allemaal heel natuurlijk maar op iemand die hier nieuw is of op bezoek komt moet het een vreemde indruk maken.

”Door de proefmodellen hier in huis te naaien kunnen we de kwaliteit garanderen die we allemaal gewend zijn.”
 

BIJ MISS MARY NAAIEN WE DE PROEFMODELLEN NOG STEEDS IN HUIS, HOE BELANGRIJK IS DAT VOOR JOU IN HET DAGELIJKSE WERK?
Heel belangrijk. Het garandeert de kwaliteit die we allemaal gewend zijn. We zitten hier direct naast het naaiatelier met Eivor en Marie (onze technisch coupeuses). We werken nauw samen en zijn van elkaar afhankelijk. Het is geweldig om het patroon te tekenen en te knippen en bijna direct daarna te kunnen zien hoe de kleding er genaaid uitziet. Pure luxe! We zijn heel dankbaar dat dit zo kan in plaats van dat we de patroondelen moeten opsturen en lang moeten wachten op het proefmodel.

MOET JE ALS STYLISTE OOK KUNNEN NAAIEN?
Nee, maar het is natuurlijk geen nadeel. Iedereen heeft zijn eigen taak en kan bijdragen met zijn deskundigheid, dus de technisch coupeuses geven goede feedback op onze kleding. Verder hangt het ervan af bij welk bedrijf je werkt en welke taak je hebt. Persoonlijk heb ik in mijn werk erg veel plezier van mijn naaivaardigheden, ook al naai ik hier geen enkele steek.

”Er werken hier zo’n 20 vrouwen en van allemaal kennen we de beha-maat”


Marie-Louise werkt met alle stappen in het hele proces, van materiaalkeuze en ontwerp tot patroon.

HOE BELANGRIJK IS MATERIAALKENNIS VOOR EEN STYLISTE OF PATROONMAAKSTER?
Heel belangrijk voor allebei. Je moet driedimensionaal denken, een beha moet steun kunnen geven. Hij heeft als kleding een functie die verder gaat dan het bedekken van de huid. Dat betekent dat je goed moet begrijpen hoe het materiaal functioneert. Elke beha is gemaakt van een aantal verschillende typen materiaal.

LUISTEREN JULLIE NAAR FEEDBACK VAN DE KLANTEN?
Nou en of. We willen natuurlijk graag weten wat onze klant vindt. We willen dat zij ons ontwerp en onze pasvorm mooi vindt. We doen het immers voor haar.

IS ER VERSCHIL TUSSEN JOUW PERSOONLIJKE SMAAK EN DE KLEDING DIE JE ONTWERPT?
Ja. In mijn rol als styliste draait alles om de klant van Miss Mary, maar ik heb natuurlijk ook mijn persoonlijke favorieten.

ALS JE 3 PERSOONLIJKE FAVORIETEN MAG KIEZEN DIE JE ZELF GRAAG DRAAGT, WELKE KIES JE DAN? ALLEEN BEHA’S DIE JE ZELF HEBT ONTWORPEN OF WAAR JE HET PATROON VOOR HEBT GEMAAKT?


 Confident Spacer-beha met beugel en multiway-schouderbandjes.

De CONFIDENT met spacercup is mijn absolute favoriet. Hij heeft stijl en is mooi zonder tierelantijnen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan voorgevormde cups met lichte wattering zoals dit model. Met deze beha voel ik me het prettigst. Ik waardeer ook de functionaliteit van het Spacer-materiaal. Heerlijk om te dragen, de wattering laat de lucht passeren en daardoor wordt hij nooit warm. Hij is ontworpen door onze vroegere hoofdstyliste Tarja-Mari en ik heb het patroon gemaakt.


De Floral Sun beugel-beha is ontworpen in exclusieve samenwerking met Lars Wallin.

Een andere favoriet is de FLORAL SUN, die we hebben gemaakt in samenwerking met Lars Wallin. Hij heeft hem ontworpen en Anne heeft het patroon en de pasvorm gemaakt. Ik houd van de twee kleuren (blauw en rood) maar als ik moet kiezen wordt het de rode. Heel mooi borduursel en mooie details waaronder de geschubde kanten zoom langs de cuprand.


 JOY beugel-beha met platte naden en lichte wattering in de cup.

JOY is mijn derde favoriet. Hij is volledig gewatteerd dus voor mij een vanzelfsprekende favoriet. Hij is niet voorgevormd maar de cupnaad is zo plat dat hij onder een trui nauwelijks zichtbaar is. Hij geeft een fantastisch mooie vorm en lifting. De cup is perfect gesneden. De stijl is tijdloos maar gelijktijdig heel modern. Joy verschijnt af en toe in verschillende vormen zoals een seizoensaanbieding. We hebben hem bijvoorbeeld enkele malen in de collectie gehad met bekleding van kant of gebloemde stof. Ing-Marie heeft het patroon en de pasvorm gemaakt en Tarja-Mari heeft hem ontworpen.

5 KORTE VRAGEN

T-SHIRT-BEHA OF CUPS MET NADEN?
Thuis draag ik het liefst een T-shirt-beha maar in het atelier werk ik het liefst aan cups met naden omdat je het materiaal oneindig kan variëren en combineren en daar houd ik van.

BASISKLEUR OF MEERKLEURIG?
Thuis draag ik bijna alleen maar zwart maar in het atelier werk ik graag met kleuren.

BIKINI OF BADPAK?
Op het strand draag ik liefst een bikini maar op het werk maak ik het liefst badpakken.

BODY OF BEHA + SLIP?
Zowel thuis als in het atelier geef ik de voorkeur aan een beha + slip.

GEWATTEERD OF ONGEWATTEERD?
Thuis draag ik alleen gewatteerde cups maar in het atelier werk ik graag met ongewatteerde cups want dat geeft meer uitdaging en stelt hogere eisen.

Lees hier meer in ons eerdere blogartikel over onze ontwerpafdeling en de kunst van het maken van een beha. Als u iets wilt vragen aan Marie-Louise of aan iemand anders van ons ontwerpteam kunt u dit in het commentaarveld hieronder schrijven.

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.