Beginnersgids voor het online kopen van lingerie – waar moet u aan denken | Miss Mary of Sweden
Overslaan en naar de inhoud gaan
Refunded Returns

Beginnersgids voor het online kopen van lingerie – waar moet u aan denken

Veel vrouwen vinden het lastig om online een beha kopen. Hoe kom je erachter welk model je moet kiezen, welk model goed zit en wat je moet doen als je de beha thuisbezorgd krijgt en hij niet past. Hier laten we u zien hoe het werkt en wat de voordelen zijn.

Ook als u niet uw precieze behamaat weet, kunt uin een winkel een beha bekijken en in uw handen houden en inschatten of hij zou kunnen passen voordat u hem meeneemt naar de paskamer. Op internet hebt u die mogelijkheden niet. Maar ook hier hebt u een fysieke paskamer, uw eigen huis, waar u het kledingstuk in uw eigen omgeving kunt passen en voelen hoe het zit.

Stap 1: Hoe kom ik mijn maat te weten voordat ik de beha pas? 

Voordat u voor het eerst online een beha koopt, is het een goed idee om de volgende stappen te doorlopen:

  • Bezit ik al een beha van dit merk die ik eerder heb gekocht?  Hoe past de maat? Als hij niet kortgeleden is gekocht, ben ik aangekomen of afgevallen sinds ik hem gekocht heb?
  • Kijk in uw garderobe welke maat uw beha’s meestal hebben. Soms kunnen verschillende maten passen en daarom is het niet ongewoon als u bijvoorbeeld een 80D, een 85C en een 90B in uw garderobe hebt die allemaal goed zitten. Dat komt doordat beha’s doorgaans een beetje elastisch zijn en ook door zustermaten. Lees hier meer over zustermaten. 
  • Trek een onlangs gekochte beha aan en kijk of de cup goed zit. Als er lege ruimtes in zowel de rechter als de linker cup ontstaan, is de cupmaat te groot voor u. Als er een ”bolletje” boven de cuprand of aan de zijkant ontstaat, is de cup te klein. Ook als de beugel in het borstweefsel snijdt of niet tussen de borsten tegen het borstbeen aan ligt, is de cup te klein.

Bij een perfect zittende beha mag geen borstweefsel boven de cuprand of bij de oksels uitpuilen zoals op de linker afbeelding. Rechts ziet u een perfect zittende beha.

  • Zit de band goed rond de rug? Als de beha oud is, is de band vaak uitgerekt en komt hij niet meer overeen met de maat die op het maatetiket staat. Als een oude slobberige beha goed zit rond de rug, kunt u waarschijnlijk beter een nieuwe beha met een grotere bandmaat kiezen. Als uw oude beha 85C aangeeft, kies dan een 90B. Een C-cup is niet in alle maten even groot. Om hetzelfde cupvolume te krijgen moet u een cupmaat omlaag gaan voor elke bandmaat die u omhoog gaat. Omgekeerd moet u een cupmaat groter nemen als u een bandmaat kleiner neemt, bijvoorbeeld van 85C naar 80D.


Als de band op de rug omhoog kruipt, zoals op de linker afbeelding, is de bandmaat te groot. Op de rechter afbeelding ziet u een perfect zittende beha.

Stap 2: Vind uw maat

In de volgende stap zoekt u uw maten in onze matentabel die u hier vindt. Als de maat die u in de tabel afleest overeenkomt met de maat die uw andere beha’s hebben, kunt u zonder probleem die maat bij ons bestellen. Dat geldt ook als de maat in de buurt komt.

Als er echter meerdere maten tussen liggen, bijvoorbeeld als u meestal 80F hebt terwijl onze tabel 90A aangeeft, kunt u contact opnemen met onze klantenservice, die helpt u dan om de juiste maat te vinden.

Als er een kleinere cupmaat uit komt dan u meestal draagt, hebt u waarschijnlijk met uw meetlint te ruim gemeten onder de buste. Dat heeft namelijk invloed op de cupmaat die u uit de meting krijgt. Als u een paar centimeter aftrekt voor de bandmaat, is het resultaat een grotere cupmaat. Hoe strak of los iemand de band rond het lichaam wil hebben, verschilt per persoon.

Als u een grote buste hebt, adviseren we een kleinere bandmaat, zodat de schouderbandjes niet het hele gewicht van de buste hoeven te dragen. Het materiaal in het rugdeel en aan de zijkant van een beha is altijd elastisch en zal meegeven. Hoe strakker de beha zit, des te beter is de steun die hij geeft en des te hoger is het getal van de cupmaat dat uit de meting komt. Zo kunt u van 90B voor een beha die ruim rond het lichaam zit, naar 75E gaan. Nog steeds met hetzelfde cupvolume, maar alleen strakker rond de rug. In ons artikel over zustermaten kunt u meer lezen over hoe u wisselt tussen cup- en bandmaten.

”Als u bij het meten een kleinere cupmaat krijgt dan u meestal draagt, meet u waarschijnlijk met het meetlint te ruim onder de buste.”

Stap 3: Kies uw beha uit

Nu u uw maat weet, kunt u gaan nadenken over het type beha dat u zou willen hebben. Hier volgen enkele vragen over uw voorkeur, die u zich kunt stellen om de selectie te beperken:

  • Met of zonder beugel?
  • Een gewatteerde of een ongewatteerde cup?
  • Gewatteerde of gewone schouderbandjes? Als u van de bandjes schuurplekken op uw schouders krijgt, kan bijvoorbeeld een beha met extra brede gewatteerde schouderbandjes een weldaad zijn.
  • Welke stijl wilt u hebben? Beha’s zijn er zowel in vrolijke kleuren als in basiskleuren zoals beige, bruin, zwart en wit.Houdt u meer van een sobere stijl zonder tierelantijnen of juist van een meer romantische, mooie stijl met kant en borduursels?
  • Wat voor typen kleding draagt u meestal? Als u dunne of nauwsluitende kleding draagt, is het dan oké als de beha door de kleding heen waarneembaar is? Een T-shirtbeha heeft geen naden in de cup, waardoor hij onder de kleding discreter is.
  • In wat voor situaties gaat u de beha dragen? Is hij bedoeld voor sportactiviteiten, voor thuis, op het werk of om knus op de bank te luieren?

”Kies een behatype dat past bij uw leefstijl, en afhankelijk van of u veel zit of juist in beweging bent op het werk.”

Hoe ziet uw dag eruit? Het kan ook nuttig zijn om te bedenken hoeveel u gewoonlijk overdag beweegt. Hebt u actief werk met veel beweging, bijvoorbeeld in een instellingskeuken, of hebt u werk waarbij u veel stilzit? Misschien bent u gepensioneerd en hebt u helemaal geen werk. Ga voor uzelf na hoe uw dag er gewoonlijk uitziet. Zit u meestal stil of werkt u in de tuin, maakt u wandelingen met loopstokken of met de hond? Als u veel beweegt, kan een beha in ademend materiaal, bijvoorbeeld katoen of functiemateriaal zoals Keep Fresh. een aanrader zijn.

Zoek uw gewenste beha-type op in de webwinkel.

Nadat u bedacht hebt welk type beha u wilt hebben, kunt u de behacollectie in onze webwinkel gaan bekijken. We hebben de collectie in verschillende categorieën ingedeeld, zodat u eenvoudig bijvoorbeeld de beugelbeha’s van katoen kunt selecteren. Dat is heel handig als u naar een bepaalde functionaliteit zoekt, en een groot voordeel van online kopen dat u mist op de beha-afdeling van een winkel.

”In de webwinkel hebben we de collectie in verschillende categorieën ingedeeld zodat u eenvoudig die behatypen kunt uitkiezen waar uw voorkeur naar uitgaat.”

Filteren op maat. Wanneer u in onze webwinkel naar een beha zoekt, kunt u het zich nog makkelijker maken door eerst uw maat te kiezen en daarna te kiezen uit de modellen die opduiken. Daarna kiest u een paar modellen uit die u aantrekkelijk lijken en dan leest u de volledige productbeschrijving. We proberen de producten zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven.  Bijvoorbeeld dat bij sommige beha’s de schouderbandjes wat dichter bij elkaar geplaatst zijn, wat ideaal is als u last hebt van afzakkende bandjes.

Als u eenmaal een artikel hebt gekozen, hoeft u alleen nog maar de kleur (als er meer kleuropties zijn) en de maat te kiezen en het in de winkelmand te leggen. Daarna kunt u verder winkelen of naar de kassa gaan. Als u besteld hebt, sturen we een bevestiging naar uw e-mailadres.

Is het veilig om online te kopen?

Het is altijd volledig veilig om in onze webwinkel te kopen en u kunt zich altijd beschermd voelen. Het is acht jaar geleden dat we met onze webwinkel zijn gestart en zijn begonnen met rechtstreekse onlineverkoop aan de consument. Daarvoor hadden we 50 jaar lang via onze catalogi verkocht. We hebben er altijd naar gestreefd om een zo goed mogelijke service en beleving te bieden om ervoor te zorgen dat u zich als klant veilig kunt voelen. Daarom hebben we een klantenservice waar u tijdens de openingsuren persoonlijke service krijgt. We zijn zeven dagen per week geopend. Als u vragen hebt, zijn we maar een telefoontje of mailtje van u verwijderd.

Hoe betaal ik mijn aankoop?

De website zelf is versleuteld, zodat geen persoonlijke informatie naar buiten kan lekken. In de meeste webwinkels, waaronder de onze, ziet u betaalopties op de startpagina, vaak helemaal onderaan of bovenaan. Zo kunt u de opties zien voordat u producten begint te kiezen. Bij Miss Mary gebruiken we meerdere betaalmogelijkheden, zoals Klarna of PayPal, om u als klant een zo groot mogelijke vrijheid te bieden.

Een van de betaalmogelijkheden die we gebruiken is bijvoorbeeld Klarna, dat verschillende manieren biedt waaruit u kunt kiezen om uw aankoop te betalen, zoals op factuur, directe betaling, gespreide betaling of betaling per bankkaart. Ze bieden vaak ook de optie ”Eerst kopen, later betalen”. Dat betekent dat u pas hoeft te betalen als u uw bestelling hebt ontvangen.

Als u direct bij aankoop wilt betalen, maar niet uw kaartnummer wilt prijsgeven, is Paypal een slimme keus. Om met Paypal te kunnen betalen, hebt u een PayPal-account nodig dat u eenvoudig kunt registreren op paypal.com of via hun Paypal-app, die u in uw smartphone kunt downloaden. Aan uw Paypal-account, dat u met uw e-mailadres registreert, koppelt u vervolgens een bankkaart. Als u daarna een aankoop wilt doen in een winkel die de Paypal-optie biedt, hoeft u nooit kaartgegevens op te geven. U kiest bij de kassa gewoon Paypal als betaaloptie en dan wordt u doorgesluisd naar de site van Paypal. Daar logt u in en keurt de transactie goed. Paypal is opgericht als een manier om op een veilige manier geld te kunnen overboeken tussen particulieren en tussen kopers en verkopers.

Hoe wordt uw aankoop verzonden?

Als wij uw aankoop vanuit ons magazijn in Tallinn, Estland, verzenden, krijgt u een e-mail dat uw artikel onderweg is. In die e-mail krijgt u ook informatie over hoe u uw pakket kunt volgen. Wij proberen altijd de bestelling de eerstvolgende werkdag vanuit ons magazijn te verzenden maar nu tijdens de pandemie kan er enige vertraging optreden doordat we onderbemand zijn vergeleken met de normale situatie. We hebben bovendien nauwgezette veiligheidsmaatregelen ingevoerd om ons personeel te beschermen.   

Hoe krijg ik mijn aankoop thuis?

Onze artikelen nemen weinig plaats in en daarom worden ze in een zak geleverd die makkelijk in uw brievenbus past. Het gebeurt dan ook zelden dat u ze bij een afhaalpunt moet ophalen. Als u veel kledingstukken tegelijk hebt besteld, kan het pakket te groot worden voor uw brievenbus en dan kan het nodig zijn om het bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt op te halen.

”Bij Miss Mary bieden we altijd 100 dagen bedenktijd, zodat u ruim de tijd hebt om te bedenken of u het artikel wilt houden of het terug wilt sturen.”

Kan ik een artikel dat ik online koop, retourneren?

Als u op het internet koopt, hebt u het recht het kledingstuk te retourneren. Bij Miss Mary hebben we ervoor gekozen om de bedenktijd tot 100 dagen te verlengen! We willen dat onze klanten genoeg tijd hebben om hun aankopen te ontvangen en ze thuis in alle rust uit te proberen, en dat ze daarna voldoende tijd te hebben om ze retour te zenden.

Als u een artikel wilt retourneren hoeft u het alleen maar terug te sturen in de oorspronkelijke verpakking (of een gewone envelop/zak) en die met gewone postzegels te frankeren. We verzenden het artikel weliswaar vanuit ons magazijn in Tallinn, maar u hoeft het niet naar Tallinn terug te sturen. Ons retouradres is altijd in het land waar u woont en het staat op het retourformulier dat met het pakket wordt meegezonden.

Als u hebt gekozen om met Paypal te betalen, kunt u de kosten van het retourneren van Paypal terugkrijgen als u daarom vraagt. Dat is een dienst die Paypal zelf aanbiedt. Als u een andere manier van betalen kiest, betaalt u zelf de verzendkosten. Zoals het nu is, hebben we ervoor gekozen om niet standaard gratis retour aan te bieden om een zo gunstig mogelijke prijs voor onze producten te kunnen aanhouden. Doorgaans zitten bij bedrijven die gratis retour aanbieden de portokosten van de retourzendingen in de prijs ingebakken.

Als we u onverhoopt een ander artikel dan het door u bestelde hebben gezonden, of een beschadigd artikel dat u wilt reclameren, betalen wij natuurlijk de portokosten voor het retour. Schrijf of mail aan onze klantenservice, dan helpen we u daarmee. Hier vindt u onze contactinformatie.

Hoe krijg ik mijn geld terug als ik een artikel retourneer?

Samen met uw pakket ontvangt u ook instructies voor hoe u retourneert. Als u uw aankoop vooraf hebt betaald, bijvoorbeeld met uw bankkaart of via Paypal, wordt het geld naar uw rekening teruggeboekt. Als u gekozen hebt om via een factuur te betalen, wordt deze geannuleerd.

Last but not least …

Als u vragen hebt, of ze nu groot of klein zijn, zijn wij er om u te helpen. Geen enkele vraag is te dom. Praten over beha’s en borsten kan intiem voor u zijn en daarom werken bij onze klantenservice alleen vrouwen, zodat u zich zo veilig mogelijk zult voelen. Onze klantenservice antwoordt op alle vragen over bijvoorbeeld maat en pasvorm, behaproblemen, productaanbevelingen, vragen over uw bestelling en levering. Ons bedrijf is gebaseerd op vertrouwen en we werken hard om het uwe te verdienen. Daarom vragen we u altijd contact met ons op te nemen als u niet tevreden bent met uw aankoop of uw artikel.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.